Az érték problémája

(ENG below)

2016-2017

163 db, L méretű póló

Projektemben a mű alkotási aktusának és piaci értékének helyét és létrejöttét vizsgálom. Az érték problémájához vezető út apropóját az a fullasztó légkör szolgáltatta, mely akkor alakult ki mikor művészeti egyetemre jelentkeztem. Egyre gyűltek az olyan kérdések ( “Hogy helyezkedsz el ezzel?” “Hogy lesz ebből pénz?” „Meddig fognak anyádék eltartani?” „Ez a lusta művészlét nem tarthat ám örökké!” „Az ilyen művészlelkek általában éhen halnak, veled is így lesz?” ) a rokonok részéről, melyek növelték kétségeim. Ez a frusztráció állandóvá vált és bármilyen ötletem támadt, máris azt kezdtem vizsgálni, hogy lesz ebből egy kis pénz?

Ezt az idegesítő helyzetet akartam valahogy feldolgozni. Próbáltam az egyik legegyszerűbb és legszándéktalanabb aktust megtalálni, így választottam a viselést és vele együtt alapanyagnak a fehér pólókat. A projektben 163 pólót alkalmaztam, mivel ennyi valuta van a világon. Áruk egymillió, más-más valután így áruk 29 eurótól 1 144 808 056 euróig terjed. A pólókat integráltam mindennapjaimba és 5 hónapon keresztül viseltem őket. Ezzel a kombinációval éjjel-nappal dolgozhattam úgy a munkákon, hogy nem tettem semmit. Egy mű akkor volt kész, mikor levettem és eltettem a dobozba, mosatlanul, mivel azt gondolom nem a koszolódás az ötlet lényege, de hozzátartozik a viseléshez, mint velejárója.

A műalkotások minimálisnak tekinthető aktusával és a vele szembe helyezkedő illúziószerű árral kérdéseket teszek fel. Olyan kérdéseket, mint hol készül a műalkotás? Mi az értéke, és azt mitől kapja meg? Az aktusnak magának mi az értéke? Milyen aktussal keletkezhet a műalkotás? Milyen hatások mozgatják egyes művek megbecsülését és hogyan alakulnak ki köztük a különbségek? Miért és mennyit fizetnek az emberek? Hogy működik a művészeti piac? Egyáltalán megveszik-e a projekt keretein belül létrehozott műveimet? 

Az árakat fixáltam 2017 április 10-i árfolyamon euróban.

Kellemes vásárlást!

Vincze Márton

 Oldal címe: https://vincze1marton.wixsite.com/theproblemofvalue



The problem of value

2016-2017

163 L-sized T-shirt

The aim of this project is to investigate the origin and formation of market value in connection with the artistic act of creation. The deciding factor unfolded at the time I applied to Art Studies. Little did I know that there is a suffocating, thick aura around the concept of art’s value.

​My relatives always asked questions like:

“How can you earn money with your works?”

“How will you get a proper job?”

“For how long are you going to be financed by your parents?”

“This lazy, artistic lifestyle wouldn’t last forever!”

“Artistic souls usually die of hunger, I’m afraid you’re the next one.”

Because of these, that suffocating and gloomy air just got denser, which slowly but steadily infested my inner-studio. This frustration lashed me down, I couldn’t create freely. Every time I had an idea, I immediately started to overthink it, “HOW CAN I EARN MONEY WITH THIS?” I decided to resolve the situation.

I was always fond of T-shirts, as the base material of my works, I drew and modified them, so it was obvious what I’m going to use. The project was set into motion. One of my first questions was, what’s the easiest and resourceful modifying act one can make with a tee? To wear them. During the project I used exactly 163 tees, which is the number of existing currencies around the globe. For five months I integrated these into my everyday life. I wore them all and they became a piece of art when I took them of and put them into the box. All of them unwashed, because dirtiness is not the point of my project, but an inevitable part of wearing. Each cost a Million, but each in different currencies.

​Due to the minimalistic act of modifying every piece opposed with illusionary prices, I ask my questions:

Where was it created?

How much value does it have, and because of what?

What’s the act of creation’s value?

What kind of acts are required to create art?

What impression move the praise or differentiation of these pieces?

For what and how much are people willing to pay?

How does the art-market function?

Are these tees going to get bought at all?

The answer lies in the website’s traffic in future.

​Happy Hunting!

(prices fixed on 10 april 2017)